pátek 28. června 2013

Zlaté město (11. září 2011)



Velbloudi mě nějak zmohli, což se projevilo lehkou teplotou hned po ránu. Máme ale v Jaisalmeru jen poslední den než se vydáme do Jodhpuru a tak mi to nedalo a stejně jsem s Peťou vyrazila na procházku okouzlujícím pouštním městečkem.
Indický král Rawal Jaisal, podle kterého je Jaisalmer pojmenovaný, postavil pevnost už ve 12. století. Podle legendy bylo místo požehnané samotným Krišnou, aby stavba byla skryta zrakům nepřátel. Z dálky město skutečně nerozpoznáte od skalnatého kopce. Zlatavé zdi budov dokonale splývají s okolní krajinou. Odtud také přezdívka Jaisalmeru – Zlaté město.

Zdi pevnosti tyčící se nad městem
Prakticky jedinou naší motivací, proč jsme sem dorazili, byli zmínění velbloudi. Stačil však jediný krok za hradby a Zlaté město mě očarovalo i bez velbloudů. Tak za prvé – nebyl tam provoz. Toho si naučíte záhy velmi cenit, protože najít indické město, kde se lze procházet bez nebezpečí, že vás porazí skútry, rikši nebo cyklisti vířící všudypřítomný prach (chodníky samozřejmě neexistují), se rovná menšímu zázraku. Uličky byly celkem čisté, ale hlavně: Krása kamenných budov s mistrovsky zpracovanými ozdobnými prvky brala dech. Jaisalmerská pevnost je poslední indická pevnost obývaná běžnými lidmi.

Výhled z pevnosti

Posezení na nádvoříčku pro urozené dámy

Palác pevnosti jsme si prohlédli hned po příjezdu a tam jsme se také dozvěděli, že křehkou krásu Jaisalmeru ohrožuje zavádění vody pro zdejší obyvatele a turisty také čím dál větší úhrny srážek (viz Endangered Site). Na tolik vody to tu není stavěné, podloží se stává nestabilní a stavby se začínají bortit. Existují nějaké záchranné aktivity, ale proti intenzivnějším dešťům mohou pouštní budovy jen těžko ochránit. Domy jsou od základů přizpůsobené suchu a zaměřené na odolávání vedru, nikoliv dešti.
Kromě paláce jsme si ještě chtěli prohlédnout několik jainských chrámů. V jejich chladivých zdech jsme se obdivovali roztodivným sochám, ale co to tam je u toho stropu? Zkoumavě jsme zaklonili hlavu. Vždyť to je celé hejno netopýrů! Jakmile jsme si jich všimli, viděli jsme je téměř všude. Přítmí a chládek chrámu pro ně vytvořilo ideální bydlení.

Mystické přítmí jainského chrámu

Tak schválně, kdo najde netopýra?

Zato já jsem se necítila docela ideálně. Český paralen na horečku nezabíral a tak jsem se po obědě uložila k spánku s teplotou přes 38°C. Ani odpočinek mi nijak zvlášť nepomohl a to jsme měli už druhý den odjet do Jodhpuru.

Žádné komentáře:

Okomentovat